AC / DC nabíjanie

Elektrický prúd má dve podoby:

Striedavý (AC)
Jednosmerný (DC)

Pomocou elektrického vedenia je prenášaný striedavý prúd a v bežnej elektrickej zásuvke je 230 V striedavého prúdu na frekvencii 50 Hz.

Väčšina modernej elektroniky je postavená na integrovaných obvodoch a batériách, ktoré pre svoju činnosť potrebujú prúd jednosmerný (DC), preto je možné ich nabíjať iba pomocou nabíjačky s napájacím zdrojom, ktorý mení AC striedavý prúd z domácej elektrickej zásuvky na DC jednosmerný prúd. Typickým príkladom takéhoto zariadenia je nabíjačka pre mobilný telefón. Tento jednosmerný (DC) prúd používa aj elektronika a batérie elektromobilu.

 

NABÍJANIE AC

Pri nabíjaní elektromobilu striedavým prúdom je použitá palubná nabíjačka, zabudovaná v každom automobile, tá prijíma striedavý (AC) prúd a mení ho na jednosmerný (DC) prúd, ktorý posiela ďalej do batérie automobilu. Kľúčovým parametrom pri výbere elektroáut je teda výkon palubnú (zabudované) nabíjačky, ktorá limituje ako rýchlo ho možno nabíjať na cenovo dostupnejších a oveľa rozšírenejšie AC nabíjacích staniciach.

Maximálna možná rýchlosť nabíjania je teda závislá na maximálnej výkonovej zaťažiteľnosti zásuvky alebo nabíjacej stanice a výkonu palubnej nabíjačky, poťažmo počtom fáz, ktoré je schopná využiť.

Bežne máme k dispozícii 3 typy zásuviek poskytujúce striedavý (AC) prúd:


1fázová zásuvka (schuko)

3fázová zásuvka (16 A)

3 fázová zásuvka (32 A)
     
 3,7kW  11kW 22kW 

 

 

 

 

Podľa vyššie uvedených hodnôt môžeme zistiť, že najrýchlejší možnosť nabíjania batérie elektroáut striedavým prúdom je za pomocou zásuvky či AC nabíjacia stanica s napätím 3x230V a maximálnym prúdom 32A na každej fáze.

 

AC NABÍJACÍ STANICA

Tieto nabíjačky sprostredkujú potrebnú komunikáciu s riadiacim systémom vozidla a zaistí po celú dobu nabíjania bezpečný priebeh nabíjania pre obsluhu aj vozidlo. Jedná sa vlastne o rozhranie, ktoré za pomocou kábla umožňuje pripojenie palubnej nabíjačky k napätiu s prúdom a vie poskytnúť až 22 kWh nabíjacieho výkonu.
Tento striedavý prúd je posielaný do palubnej nabíjačky, ale iba v takom množstve, aké je schopná prijať. Následne mení palubná nabíjačka striedavý prúd na jednosmerný a posiela ju do batérie.

Pokiaľ je teda elektromobil vybavený len 3,7 kW nabíjačkou, tak je úplne jedno či ho nabíjame z obyčajnej jednofázové zásuvky (230 V / 16 A), alebo pomocou trojfázové nabíjacej stanice (400 V / 32 A), pretože palubný nabíjačka si rovnako nie je schopná vziať viac ako 3,7 kW za hodinu. Ak chcete v tomto prípade nabíjať vyššou rýchlosťou, tak vám nezostáva nič iné, než nabíjať pomocou DC nabíjacej stanice.

 

NABÍJANIE DC

Nabíjanie jednosmerným prúdom, tzv. Rýchlonabíjanie sa robí pomocou DC nabíjacej stanice, ktorá vie striedavý prúd (AC) zmeniť na jednosmerný (DC), potom "obíde" palubnej nabíjačku elektromobilu a tento jednosmerný prúd posiela priamo do batérie, presne podľa inštrukcií riadiaceho systému nabíjania vo vozidle.
Nabíjanie teda nie je obmedzované výkonom palubnej nabíjačky a proíhá podstatne rýchlejšie.

Takáto nabíjacej stanice je ale technologicky podstatne zložitejšie a mnohonásobne drahšie ako AC nabíjacej stanice, vyžaduje výkoné odberné miesto elektrickej energie a preto ich napočítame podstatne menej, než staníc AC.

DC Dobíjacie stanice musia vedieť s vozidlom komunikovať namiesto nabíjačky palubný, aby mohla upravovať parametre výstupného výkonu podľa stavu a schopností batérie.

A na samotný záver tu máte prehľad všetkých dobíjacích konektorov pre elektromobily podľa existujúcich noriem.

Konektory pro EV

ZÁKLADY ELEKTROMOBILITY

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info